Foto’s op je website: Top of flop?

Slechts 7 seconden

Een websitebezoeker bepaalt in slechts 7 seconden of hij goed zit en blijft, of dat de website niet aan zijn verwachtingen voldoet en weg klikt. Buiten goede, relevante content zijn ook de afbeeldingen van invloed op het surfgedrag van websitebezoekers. Vandaag verklap ik je de geheimen van goede foto’s op je website. Lees daarom snel verder! 

 

De informatievraag van de bezoeker

Als een bezoeker op je website komt, wil hij zo snel mogelijk antwoord op zijn vragen. Vragen zoals:

  • Is dit wat ik zoek?
  • Wat hebben ze hier?
  • Is dit voor mensen zoals ik?

Om antwoord te geven op deze vragen zijn ondersteunende foto’s of afbeeldingen natuurlijk ontzettend belangrijk. Stel je bent op zoek bent naar een website waar goedkope, tweedehands fietsen worden verkocht. Wanneer je dan alleen foto’s ziet van glimmende, hi-tech fietsen met flinke prijskaartjes, trek je al snel de conclusie dat je op de verkeerde website bent beland en klik je weg. Vraag je daarom eens af of:

  • de foto’s matchen met wat je aanbiedt,
  • is het product of dienst helder in je afbeeldingen,
  • is de doelgroep duidelijk,
  • kan ik op de foto’s zien wat er opmerkelijk is aan de producten of diensten.


Top of flop? 

Top of flop, die foto’s op jouw website? Los van de informatievraag en de behoefte van je websitebezoekers, zijn er nog meer factoren waarmee je rekening kunt houden. Lees meer over de geheimen van goede foto’s. 


Flop

Sommige foto’s zijn vooraf al een flop. Dat zijn foto’s die niet worden bekeken of erger nog: waardoor bezoekers wegklikken! Voorbeelden hiervan zijn:

  • foto’s met een laag contrast,
  • foto’s van slechte kwaliteit (onscherp en flets),
  • rommelige foto’s,
  • foto’s met een drukke achtergrond,
  • foto’s die op advertenties lijken,
  • foto’s die weinig of geen relatie met de inhoud van de pagina hebben,
  • overduidelijke stockfoto’s,
  • foto’s die er nep, kil of gepolijst uit zien.

Gebruik dus niet van die standaard, gelikte stockfoto’s. Een goede fotograaf zorgt ervoor dat je foto’s mensen raken in plaats van afleiden of zelfs irriteren! 


Top 

Foto’s die scoren zijn foto’s:

  • met een hoog contrast,
  • van hoge kwaliteit (scherp en kleurrijk),
  • met een rustige achtergrond,
  • die een sterke relatie met de inhoud van de pagina hebben.

Foto’s die scoren hebben aantrekkingskracht. In de fotowereld noemen we dat magnetische foto’s. Magnetische foto’s zijn foto’s met glimlachende, vriendelijke gezichten, mensen die in de camera kijken of gezicht naar de camera gericht, sexy lichamen en lichaamsdelen, smakelijk uitziend voedsel, of foto’s met heldere instructies en informatie.       


Conclusie

Om erachter te komen of de foto’s op jouw website top of een flop zijn, zorg je ervoor dat ze matchen met je aanbod. Laat foto’s antwoord geven en zorg dat ze voldoen aan de geheimen van een goede foto! Zo blijven bezoekers langer op je website of sterker nog: ze willen contact of een offerte!

Wil jij dat ook? Wacht dan niet, maar neem contact op!

= = = 

Met dank aan o.a. ‘Verleiden op internet’ van Aartjan van Erkel

Meer blogs

7 Tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website

7 Tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website

Net als jijzelf en je bedrijf groeit als het goed is ook je website mee. Die moet up-to-date zijn. Dat is immers de uitstraling en het professionele visitekaartje van je bedrijf. Zo kan bijvoorbeeld een niet-mobielvriendelijke website anno 2021 écht niet meer. En met...

5 Voordelen van een WordPress website

5 Voordelen van een WordPress website

Waarom kiezen voor WordPress? WordPress is een Content Management System, een CMS, of te wel een programma waarmee je de inhoud van je website kunt beheren. Er zijn nog meer Content Management Systemen. Je hebt vast wel eens gehoord van Joomla, Drupal, Wix of...