Verhuur je een vakantiewoning? Dit mag dan niet ontbreken op je website!

Verhuur je één of meerdere vakantiewoningen (gîtes, chambre d’hôtes)? Dan is het zeker de moeite waard om te controleren of jij onderstaande onderdelen op je website hebt. Uiteraard zijn niet alle onderdelen zijn noodzakelijk voor je website. Maar zo kun je je website wel gebruiksvriendelijker en interessanter maken voor je bezoekers. Ze zorgen voor een betere vindbaarheid op Google èn ervoor zorgen dat je website meer gasten oplevert. En wie wil dat nou niet?

 

Contact- en reserveringsformulier

Vrijwel iedere website heeft wel een contactformulier. Maar levert jouw contactformulier de informatie welke je wilt (naam, email, eventueel telefoonnummer)? Of vraagt jouw contactformulier juist om te veel informatie, waardoor de drempel te hoog is om het contactformulier in te vullen?

Maak het zo eenvoudig mogelijk voor de bezoeker van je website om contact met je op te nemen. Dus vergeet ook niet om je contactgegevens te vermelden.

Verhuur je één of meerdere vakantiewoningen (gîtes, chambre d’hôtes)? Heb je dan al eens aan een reserveringsformulier gedacht? Deze kun je aanpassen zoals jij wilt. Zo ontvang je meteen de informatie welke je wilt en nodig hebt voor het maken van de reservering.

 

Reserveringskalender

Met een reserveringskalender op je website kunnen bezoekers zien welke periode je vakantiewoning nog beschikbaar is. Een reserveringskalender kun je aan je website toevoegen met behulp van een plugin.  Zo bied je extra service aan je gasten. Er zijn gratis plugins, vaak iets beperkter in mogelijkheden, of plugins waarvoor je betaald. En vergeet niet om een link naar je reserveringsformulier te plaatsen, vlakbij je reserveringskalender.

 

Blog

Behalve dat het leuk is voor gasten om meer te lezen over je vakantiewoning en omgeving, biedt een blog op je website nog 2 grote voordelen. De bezoekers van je website komen regelmatig terug om nieuwe blogs te lezen èn je website wordt beter gevonden op Google.

Wanneer je regelmatig nieuwe content op je website plaatst (in een blog), beloont Google dat met een “hogere plaats” in Google. En als je zoekwoorden in je blogs gebruikt, woorden waarop je graag wilt dat jouw website gevonden wordt, dan zorg dat er ook voor dat je website beter gevonden wordt (op die zoekwoorden) in Google. Driedubbel voordeel dus!

Ik krijg vaak de vraag “maar waar moet ik dan over schrijven in zo’n blog?”. Zo ingewikkeld is dat niet. Schrijf korte, interessante teksten over alles wat met je vakantiewoning te maken heeft en interessant is voor je gasten. Dus bijvoorbeeld over bezienswaardigheden of activiteiten in de omgeving. Of over een grote verbouwing van je vakantiewoning en hoe mooi het resultaat is geworden. Of beschrijf de mogelijkheden om mee te eten voor de gasten (table d’hotes) aangevuld met een review van een gast hoe smakelijk de maaltijd was. Of wat denk je van een blog over een typisch Franse gewoonte of feestdag? Alles om de bezoeker van je website enthousiast te maken over je vakantiewoning, de omgeving en alvast in de sfeer te komen van een heerlijke Franse vakantie.

En uiteraard vul je je blogberichten aan met sfeervolle foto’s, zodat de lezer van je blog een nog beter beeld krijgt van wat je beschreven hebt.

 

Reviews van gasten

Reviews van gasten mogen natuurlijk niet ontbreken op je website. Het zorgt voor vertrouwen bij je toekomstige gasten. Je kunt een aparte pagina maken met alle reviews overzichtelijk bij elkaar. Maar je kunt er ook voor kiezen om enkele reviews op verschillende pagina’s op je website terug te laten komen, zodat de kans groter is dat de bezoeker de reviews leest.

 

Fotogallery

Een gallery met foto’s van je vakantiewoning en de omgeving, kun je eenvoudig toevoegen aan je website, eventueel met behulp van een plugin. Een fotogallery is altijd een mooie toevoeging om een goed beeld te krijgen van wat jouw vakantiewoning te bieden heeft.

 

Over Ons Pagina

Op een  “Over Ons” pagina kan de bezoeker van je website jou of jullie iets beter leren kennen. Vertel wat meer over wie jullie zijn, en waarom jullie doen wat jullie doen. Vertel het in je eigen woorden en plaats er leuke foto bij. Dit geeft jullie toekomstige gasten het gevoel dat ze jullie al een beetje kennen. Dit zorgt voor vertrouwen, waardoor men eerder geneigd is om te reserveren. Plaats er nog een paar reviews van andere gasten bij en een link naar je contact- of reserveringspagina en je “Over Ons” pagina is compleet!

 

Social Media links

Ben je actief op social media, zoals Facebook of Instagram? Plaats dan ook zeker meerdere links naar je social media op je website. Vaak worden deze linkjes geplaatst bovenaan bij het navigatiemenu, onderaan iedere pagina bij de footer (voettekst) of op de contactpagina. Maar plaats ook eens een link naar je Facebookpagina in bijvoorbeeld een blogbericht, of als aanvulling op de “Over Ons” pagina.

En uiteraard ook andersom. Laat je social media niet op een reclamefolder lijken, maar plaats wel regelmatig een link naar verschillende pagina’s van je website op Facebook of Instagram. Nieuw blogbericht? Deel de link op Facebook! Mooie foto van de tuin gemaakt? Deel die foto op Instagram, vertel er wat over en voeg een link naar je website toe.  Nog maar enkele weken beschikbaar? Maak een mooie foto, deel deze op social media en plaats er een link bij naar je reseveringspagina.

Zo blijven je berichten op social media afwisselend, ziet men regelmatig de link naar je website voorbij komen. En ook Google ziet dat er regelmatig activiteit is op je website (nieuwe content, nieuwe bezoekers, etc.), wat weer goed is voor de vindbaarheid van je website op Google.

 

Whatsapp-link

WhatsApp wordt enorm veel gebruikt. En Nederlanders zijn fanatieke WhatsAppers. Gemiddeld ontvangen we 65 appjes per dag en versturen we er 30. Bij jongeren ligt dit aantal nog veel hoger. Dus… heb jij al een WhatsApp-link op je website?

Maak het voor gasten zo eenvoudig mogelijk om contact met je op te nemen. Plaats een WhatsApp-link op bijvoorbeeld je contactpagina. Veel mensen zullen de voorkeur geven aan Whatsapp in de plaats van het invullen van een contactformulier of versturen van een email. En zo bied je je gasten de keus.

 

Mailinglijst

Heb je er al eens aan gedacht om een mailinglijst te starten?

Het kost tijd om een mailinglijst op te bouwen en geeft niet meteen resultaat. Maar een mailinglijst heeft wel een aantal belangrijke voordelen. 1. Je kunt ermee in contact blijven met je (toekomstige) gasten. 2. En mensen checken niet dagelijks jouw social media pagina op bijvoorbeeld Facebook. Ze moeten je berichten dus toevallig voorbij zien komen. Maar mensen checken wel dagelijks hun emailbox. 3. En je hebt controle over jouw mailinglijst in tegenstelling tot social media. Daar ben je afhankelijk van de regels en algoritmes van de platformen die bepalen wie je berichten te zien krijgen en hoe lang je bericht mag zijn.

Wanneer je een mailinglijst start en regelmatig aan geinteresseerden een nieuwsbrief stuurt (of hoe je het ook wilt noemen), dan hou jij de regie en bepaal jij wie en wanneer men informatie van je ontvangt. Die nieuwsbrief kun je bijvoorbeeld 1x per maand mailen, maar ook 1x per half jaar of jaar is mogelijk. Helemaal wat jij wilt en wat voor jou werkt.

En waar je de nieuwsbrief mee vult is uiteraard ook helemaal aan jou. Vertel iets over de verhuur de afgelopen maanden, of wat men de komende maanden kan verwachten, faciliteiten die uitgebreid worden, of bijvoorbeeld welke weken nog beschikbaar zijn voor verhuur. Of een speciale actie. En deel meteen een link naar een recent blogbericht op je website. Zolang de informatie voor de gasten interessant is en niet overkomt als teveel spam, dan zal men je nieuwsbrief lezen en (nog beter!) doorklikken naar je website.

Voor geinteresseerden plaats je op meerdere plaatsen op je website een opt-in, een “mini formulier” om je aan te melden (naam en emailadres) voor de nieuwsbrief. Om het extra aantrekkelijk te maken om aan te melden, kun je gebruik maken van een weggever: iets wat jij gratis weggeeft, in ruil voor het emailadres van je (toekomstige) gasten. Zo’n weggever is een win-win want het geeft je lezers extra waarde en het helpt jou om je emaillijst te laten groeien.

Bij gratis weggevers kun je bijvoorbeeld denken aan een checklist bij vertrek (wat in te pakken, etc), een waardebon voor een klein extraatje bij aankomst, een overzicht met de meest gebruikte zinnen in de Franse taal, of bijvoorbeeld een overzicht met handige/interessante stopplaatsen op de heenweg. Denk creatief! Bedenk wat jij als gast interessant vindt en gratis zou willen ontvangen.

Behalve de opt-in, en eventueel een gratis weggever, heb je een mailinglistprovider nodig waarmee je de aanmeldingen kunt beheren en nieuwsbrieven kunt maken en automatisch verzenden. Er zijn veel mailinglistproviders om uit te kiezen, zoals bijvoorbeeld ActiveCampaign, Aweber of gratis Mailchimp (gratis tot 2.000 abonnees). Vergelijk goed de mogelijkheden en kosten.

 

Statistieken

En last but not least: statistieken! Als je zoveel tijd en energie in je website steekt, wil je natuurlijk wel weten of het werkt. Of waar je nog onderdelen kunt verbeteren. Wanneer je statistieken voor je website hebt geinstalleerd en geactiveerd, kun je zien hoeveel mensen je website bezoeken, wanneer ze je website bezoeken, uit welke landen, welke pagina’s goed bekeken worden, en heel veel meer.

Statistieken installeer je handmatig op je website of door middel van een plugin. Er zijn enorm veel aanbieders van (gratis) statistieken-plugins. Zo kun je bij Google terecht voor Google Analytics (zeer uitgebreid, wel een Google-account nodig), maar je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld Clicky of Statcounter (eenvoudiger waardoor meestal overzichtelijker).

Zo kun je dus ook bekijken welke onderwerpen in blogberichten goed gelezen worden, of bijvoorbeeld welke pagina’s goed bekeken worden nadat je je nieuwsbrief verzonden hebt. Of hoeveel mensen er geklikt hebben op de link in je bericht op Facebook of Instagram, om je website te bezoeken.

 

Hulp nodig?

Wil jij ook meer uit je website halen en je website uitbreiden met bovengenoemde onderdelen? Of heb je andere vragen? Laat het mij weten, ik help je graag! 

 

 

Meer blogs

7 Tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website

7 Tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website

Net als jijzelf en je bedrijf groeit als het goed is ook je website mee. Die moet up-to-date zijn. Dat is immers de uitstraling en het professionele visitekaartje van je bedrijf. Zo kan bijvoorbeeld een niet-mobielvriendelijke website anno 2021 écht niet meer. En met...

5 Voordelen van een WordPress website

5 Voordelen van een WordPress website

Waarom kiezen voor WordPress? WordPress is een Content Management System, een CMS, of te wel een programma waarmee je de inhoud van je website kunt beheren. Er zijn nog meer Content Management Systemen. Je hebt vast wel eens gehoord van Joomla, Drupal, Wix of...

JPG, PNG, Gif: wanneer welke bestandstype?

JPG, PNG, Gif: wanneer welke bestandstype?

Beter en sneller Natuurlijk wil je je foto’s in de beste kwaliteit op je website plaatsen. Maar je wilt ook dat je website niet onnodig traag wordt, door foto’s welke niet in het juiste bestandstype zijn opgeslagen en daardoor niet op de juiste manier gecomprimeerd*...